Der bliver brugt ufatteligt mange penge på at uddanne ledere i at have svære samtaler. Jeg vil gerne opfordre dem til fuldstændigt at afskaffe dem og aldrig holde dem mere.

Der er rigtig mange ledere på mine lederudviklingsforløb, som har rigtig svært ved at skulle tage “den svære samtale”. Når vi tænker, at vi skal ind og holde en svær samtale, så befinder vi os i et følelsesfarvand. Vi forholder os til de andres følelser og vores egne følelser, det får os til at gå i forsvar eller tage for meget hensyn, og så er det allerede tungt og svært for os.

I stedet skal vi gøre det os klart, hvorfor denne samtale er nødvendig. Det kan være, fordi man har en medarbejder, der ikke performer ordentligt. En arbejdsplads er jo ikke bedre, end det vi tillader, som ikke er i orden. Derfor skal du gøre dig klart, hvilken kultur og standard du som leder vil have. Hvis du ser noget, der ikke er i orden og ikke reagerer, så slider du på din integritet og underminerer det, du vil skabe.

Vær saglig og undgå konklusioner

Når vi tænker, at vi skal holde en svær samtale, så er vi inde i følelsernes domæne. Jeg har holdt nogle af de sværeste samtaler, man kan i min tid som leder i skolevæsnet – at skulle fortælle forældre, at man laver en underretning i forhold til deres børn. Jeg vidste, at de ville blive kede af det og måske sure. Men det var ikke en mulighed ikke at gøre noget.

Læs også: Hvor ofte bruger du din mavefornemmelse i dit lederskab?

Jeg havde jo et ansvar for barnets tarv. Det blev svært, når jeg tænkte på, at følelserne i rummet var mit ansvar, eller at jeg skulle forholde mig til følelserne. Det er uundgåeligt, at der er følelser, men det er ikke farligt, og det var ikke alene mit ansvar. Det ville til gengæld have større konsekvenser ikke at handle.

Der er ikke noget værre for folk, end når man prøver at afbøde smerten ved at sige, at det fx er hårdt og svært. “Hold nu kæft med, hvordan jeg har det, det ved du ikke en skid om,” tænker de måske. Det er så forfærdeligt misforstået, når ledere prøver at tolke på følelserne i stedet for bare at sige det lige ud: Vi er nødt til at tale om det her, fordi det ikke fungerer.

Læs også: Bliv fri for at føle, at du bluffer

Jo mere sagligt vi kan tilgå samtalen, desto bedre er det. Iagttag hvad der er sket i stedet for at lave konklusioner. For det er nemlig konklusionerne, der gør det svært og bringer følelser frem. Det er der, hvor folk går i forsvar. I stedet skal du objektivt forklare: Jeg ser dit og dat, og det er nødvendigt, at vi får talt om det – punktum. Så er der en åben dialog.

Omkostningerne ved ikke at handle

Nogle gange får vi ikke handlet på noget, fordi vi synes, det er svært. Men når vi skræller ind til kernen af, hvorfor vi skal noget, så er vi ude i det nødvendige. Vi forstår, at det ikke længere er muligt ikke at gøre det, fordi det koster på andre områder, som vi ikke er villige til at betale. Og den erkendelse er stærkere end frygten for, hvad andre vil tænke.

Den erkendelse gør dig stærk i din selvrespekt, integritet og værdier. At vi gør os klart, hvilke omkostninger det kan have, hvis vi ikke handler. Hvad det betyder for kulturen, vores egen energi, og medarbejderens udviklingsmuligheder. For slet ikke at tale om alle de meget dygtige medarbejdere, der studser over, hvorfor det lige er, at de gør sig umage, når dem derovre får lov til at slippe afsted med mindre.

Læs også: Hold op med at motivere dine medarbejdere!

Jeg har haft en direktør på et af mine lederudviklingsforløb, som tidligere havde svært ved at tage de her svære samtaler. Hun udskød dem og tænkte, at hun skulle lære, hvordan hun kunne omgå alle følelserne, som hun i virkeligheden syntes var svære at være i. Det blev sådan en stor lettelse for hende at finde ud af, at det var en idealfælde, at det skulle være svært og pakkes ind.

Læs også: Sidder du fast i idealfælden om at være en “normal” og “rigtig” leder?

Hun fandt så stor styrke og frihed i at tilgå det på en meget konkret og direkte måde, som passede godt til hendes person. Hun er faktisk kommet til at glæde sig over alle de muligheder, hun har for at intervenere og bedrive ledelse tæt på til daglig.

Stop med at sige til dig selv, at det er svært

Det er grunden til, at jeg afslog, da jeg blev spurgt, om jeg ville undervise en gruppe ledere i den svære samtale. Jeg tror ikke på den. Men jeg vil virkelig gerne undervise i den nødvendige samtale. Det er nemlig den, du skal holde fra nu af, og det vil give helt anderledes gode resultater.

Når du siger til dig selv, at du skal ind og have en svær samtale, så bliver det svært, og derfor skal du ikke sige det til dig selv mere. Det er svært allerede i det øjeblik, du tænker det. Fra nu af skal du gøre dig klart, hvorfor samtalen er nødvendig. Så forbereder du dig nemlig på en helt anden måde.

Narrativet et meget effektfuldt og gør, at du kan gå fra at føle modstand og modvilje til at mærke din integritet, nerve og værdi som menneske. Når du ser et andet menneske i øjnene fra det sted, kan I have en ligeværdig dialog, som kan være helt anderledes frugtbar og værdiskabende, fordi du ikke behøver at have ansvaret løsningen. I stedet kan du være direkte, tydelig og anderledes åben, hvorefter I kan tale om sagens kerne fra forskellige perspektiver.

Vil du også stå stærkt i dit personlige lederskab?

Så er du altid velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev eller kontakte mig.

2 replies
  1. Gustav Undall-Behrend
    Gustav Undall-Behrend says:

    Fedt!! Dette anlæg rammer sømmet på hovedet. Jeg har for ikke så længe siden, stået i en situation, hvor den såkaldte “svære” samtale måtte tages. Og som du helt rigtigt beskriver går man rundt og lader op til en svær samtale.
    Jeg må dog erkende, at med grundig forberedelse, viste det sig, at samtalen var ikke svær, men nødvendig. Og i øvrigt tog den heller ikke ret lang tid – måske 15 minutter.

    Svar
    • Cecilie Gredal
      Cecilie Gredal says:

      Det glæder mig Gustav. Fantastisk læring du tager med dig fra den erfaring og erkendelse. Tid og kvalitet er ikke nødvendigvis forbundet i denne sammenhæng, som du også selv skriver. Derimod er ægte nærvær, åbenhed og tydelighed direkte forbundet med samtalens kvalitet og dermed udfald. Det gør det nemmere, at vide det er de kvaliteter, der skal i spil.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *