Vi har alle hylende travlt lige op til, at vi skal på ferie. Derfor er det faktisk de færreste ledere, der husker at få sendt dem selv og deres medarbejdere ordentlig på ferie, så alle kan slappe af fra første dag. Men det er fordi de glemmer én vigtig ting.

Ja, overskriften til det her blogindlæg kan da godt lyde lidt som en click-bait. Men jeg ved, at jeg kan give dig den sidste brik, der vil hjælpe dig som leder godt afsted inden ferien.

I stedet for kun at fokusere på de 117 arbejdsopgaver, du haster for at nå inden ferien, skal du huske en meget væsentlig ting.

Du skal nemlig lave en liste over alt det du HAT nået – alle dine succeser.

Vi glemmer tit at fejre de små sejre. Og det er en fejl, for det er ofte de små sejre, der er vejen til store og vigtige succeser.

Alt for mange af os går nemlig på ferie med en følelse af, at vi knap og nap nåede over målstregen.

Derfor opfordrer jeg dig til liiige at træde et skridt tilbage.

For du ser og værdsætter sjældent dine succeser, når du er fremtidsdrevet. Derfor skal du huske at lægge tid ind, til at kigge tilbage på året og de projekter, der blev lukket og slukket med succes.

Du skal give dig selv tid til at reflektere og sige højt, ”Hold nu op – hvor har vi nået meget i år, hvor er det fedt!”

Så kan du også nemmere lave en parkeringsliste af opgaver til efter sommerferien, og virkelig holde ferie fra den i tillid til at ved du rykker på det, når du kommer tilbage – efter du har ladt op, drukket spritz og nydt nuet.

At lave et tilbageblik over hvad du/I har nået, sætter tiden og indsatsen i perspektiv og øger fokus på den forskel I allerede har gjort, og som I kommer tilbage til. Det giver ro og øget følelse af mening:

Lav en liste over jeres succeser

Derfor er mit sidste råd, inden du smutter på ferie at lave et par lister. Men den vigtigste er dog den første:

  1. Lav en liste over ALT det I har nået i år. En fluebens liste over projekter, I er kommet i mål med, forandringer I har implementeret og ting I har nået. Det vil give dig og dine medarbejdere en følelse af, ”wauw, vi nåede faktisk rigtig meget!
  2. Efterfølgende kan du lave en liste over, hvilke forskelle virksomheden har gjort for jeres kunder, medarbejder og andre interessenter. Sådan en liste er nemlig dybt inspirerende, at tage på ferie med bevidsthed om – og ikke mindst også komme tilbage fra ferien og tage fat på igen. Synlige forskelle inspirerer.
  3. Lav derefter en ”parkeringsplads-liste” i forhold til de opgaver, I skal gå i gang med efter ferien, og prioriter dem. Det kommer til at skabe en ro i maven.

Og jeg er sikker på, at den liste over projekter og opgaver du kan sætte flueben ved, er længere end du lige gik og troede i første omgang.

Husk at rose jer selv for den forskel I gør

Listen over, hvilke forskelle I gør, er meget vigtig. For vi er alle sammen drevet af at gøre en forskel, der er større end os selv. Det kan vi glemme i hverdagen, når det går stærkt – og så sætter leverpostejsfølelsen ind. Derfor betyder det meget for arbejdsgejsten og vores følelse af mening at synliggøre det og skrive op, hvilken betydning det har gjort for jeres kunder, og hvad er det, I har opnået.

En så enkel liste, får altså betydning på et højere niveau, for det kan synliggøre for dig som leder, og særligt også for dine medarbejdere, hvilken forskel I har gjort for andre, hvilket sætter jeres arbejdsindsats i perspektiv.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *