Vi har alle hylende travlt lige op til, at vi skal på ferie. Derfor er det faktisk de færreste ledere, der husker at få sendt dem selv og deres medarbejdere ordentlig på ferie, så alle kan slappe af fra første dag. Men det er fordi de glemmer én vigtig ting.
I stedet for kun at fokusere på de 117 arbejdsopgaver, du haster for at nå inden ferien, og i sidste øjeblik lave en liste over, hvad du skal huske at tage fat på, når du kommer tilbage, skal du huske en meget væsentlig liste. Den kan nemlig hjælpe dig med at tage afsted på ferie med rank ryk, god samvittighed og følelsen af at have gjort en vigtig forskel og hvem vil ikke gerne tage på ferie sådan?
Du skal nemlig lave en liste over alt det du HAR nået – alle dine succeser.
I vores iver over at være effektive, glemmer vi tit at fejre såvel de små, som de store, sejre. Og det er en skam, for det er i alle succeserne, du finder mod, vigtig læring og beviser på, at I også kan lykkes med de store og vigtige succeser i fremtiden.
Alt for mange af os går nemlig på ferie med en halsende følelse af, at vi knap og nap nåede over målstregen. For vi ser og værdsætter alt for sjældent alt det vi rent faktisk HAR nået, når vi er fremtidsdrevet.
Derfor er min potinte, at du skal du huske at lægge tid ind, til at kigge tilbage på året og de projekter, du har lukket og slukket med succes.
Du skal give dig selv tid til at reflektere og sige højt, ”Hold nu op – hvor har vi nået meget i år, hvor er det fedt – og det på trods af alle de udfordringer vi også har haft!”
Så kan du også nemmere lave en parkeringsliste af opgaver til efter sommerferien, og virkelig holde ferie fra den i tillid til at ved du rykker på det, når du kommer tilbage – efter du har ladt op, drukket spritz og nydt nuet.
At lave et tilbageblik over hvad du/I har nået, sætter tiden og indsatsen i perspektiv og øger fokus på den forskel I allerede har gjort, og som I kommer tilbage til. Det giver ro og øget følelse af mening:
Lav en liste over jeres succeser
Derfor er mit sidste råd, inden du smutter på ferie at lave et par lister. Men den vigtigste er dog den første:
- Lav en liste over ALT det I har nået i år. En fluebens liste over projekter, I er kommet i mål med, forandringer I har implementeret og ting I har nået. Det vil give dig og dine medarbejdere en følelse af, ”wauw, vi nåede faktisk rigtig meget!”
- Efterfølgende kan du lave en liste over, hvilken værdi det I har nået har haft. For jer selv, jeres kunder, medarbejder og andre interessenter. Sådan en liste er nemlig dybt inspirerende, at tage på ferie med bevidsthed om – og ikke mindst også komme tilbage fra ferien og tage fat på igen. Synlige forskelle inspirerer.
- Lav derefter en ”parkeringsplads-liste” i forhold til de opgaver, I skal gå i gang med efter ferien, og prioriter dem. Det kommer til at skabe en ro i maven.
Og jeg er sikker på, at den liste over projekter og opgaver du kan sætte flueben ved, er længere end du lige gik og troede i første omgang.
Husk at rose jer selv for den forskel I gør
Listen over, hvilke forskelle I gør, er meget vigtig. For vi er alle sammen drevet af at gøre en forskel, der er større end os selv. Det kan vi glemme i hverdagen, når det går stærkt – og så sætter leverpostejsfølelsen ind. Derfor betyder det meget for arbejdsgejsten og vores følelse af mening at synliggøre det og skrive op, hvilken betydning det har gjort for jeres kunder, og hvad er det, I har opnået.
En så enkel liste, får altså betydning på et højere niveau, for det kan synliggøre for dig som leder, og særligt også for dine medarbejdere, hvilken forskel I har gjort for andre, hvilket sætter jeres arbejdsindsats i perspektiv, øger følesen af mening og glæden ved at have gjort en forskel.
God fornøjelse og RIGTIG god ferie 🙂