Oplever du, at dit smil bliver falsk og din forståelse påtaget, når dine medarbejdere siger fra til opgaver? Så skal du kigge ind af. For udfordringen ligger hos dig som leder, i forhold til, hvordan du takler deres, og især dit eget, nej.
Jeg oplevede indimellem selv som leder, at når mine medarbejdere kom til mig og sagde, at de ikke kunne overskue en opgave, fordi de havde for travlt og følte sig pressede, at jeg med et stivnet smil og forstående ord sad tænkte: ”Ok du synes du har travlt, vil du se min kalender…?”
Når vi når dertil, hvor vi føler, at vi er omgivet af ignoranter og inaktive folk, er det typisk et tegn på, at vi overskrider vores egne grænser, og ikke længere selv kan mærke noget. Vi når et punkt, hvor vi er blevet offer for vores eget knokle-gen.
Du kan derfor som leder ofte ende med både at blive ude af integritet og ”ansvarsfratagende” over for dine medarbejdere. Du vil gerne løfte dem og give dem deres ansvar, men tænker: ”Ok så må gøre det selv” eller ”Jeg gør det nok hurtigere eller bedre”. Og så ender du med at blive flaskehals på alting og fravænne dem ansvaret.
Læs også: Har du taget håbet fra dine medarbejdere?
Hvis det ikke er et spørgsmål, så lad vær med at stille det som et spørgsmål
Ofte vil dine medarbejdere have en sund vurderingsevne af, hvad der er væsentligt. Men nogle gange ved du som leder bedre hvilke opgaver, der haster mere i det store perspektiv end dem, som den enkelte måske har en personlig ære (og vane) i at lave. Som leder skal du derfor ikke stille det som spørgsmål. Vi kommer nemlig ofte til at stille for mange spørgsmål, som i virkeligheden ikke er spørgsmål.
”Vil du gøre det her?”, ”har du tid til at se på det inden frokost?”, ”er det muligt at lave denne opgave først?”. Hvis du stiller det som et spørgsmål, så åbner du op for en mulighed for at svare nej. Og hvis de gør det og det i virkeligheden ikke er ok, så sidder DU i saksen og bliver dobbelt irriteret på dem og dig selv. Du skal i stedet være tydelig ifht. den værdi det har, at de prioriterer det først, og at du i den forbindelse, har brug for deres hjælp. Ingen kan lide at blive talt med ordrer – slet ikke danskere!
Så hvis du stiller et spørgsmål, skal du altid som leder lytte efter. Ellers kan de mærke din manglende interesse og det skaber modstand og disrespekt. Når du observerer at du ikke lytter som leder, så er det tit et tegn på, at du selv har fyldt din kop til randen, og så er det tid til at du får set på dit eget mønster ifht at sige fra og får lavet en not-to do liste.
Læs også: Har du prøvet at lave en not to do-liste?
Et godt spørgsmål, til dig selv når du bliver irriteret på dine medarbejdere er: ”Hvad er det egentlig, der er på spil her?” Er det det, at de ikke har prioriteret opgaven, som jeg har bedt dem om, at jeg nu sidder med det hele – igen eller noget helt tredje? Hvis det er et gentagende problem, skal du selvfølgelig gøre noget ved det ifht din ledelse af deres læringsproces.
Læs også: Lader du dine medarbejdere blive i stinkefasen?
Men hvis du kan mærke, at det er din egen kop der er fuld, så er det tid til at få taget dig selv alvorligt – ellers så ender dit mønster med at koste dig dit overskud og arbejdsglæde og det har en dyr pris for dig selv og hele organisationen.
Når vi bliver irriteret over andre, handler det ofte om noget inde i os selv, som vi ikke er særlig gode til.
3 gode råd til at undgå irritation:
- Lad vær med at stille et spørgsmål, hvis det ikke er et spørgsmål. Gør dig det tydeligt, hvad du gerne vil have, og om det er til debat.
- Spørg ind til prioriteringen bag. Og hør på grunden for at der bliver valgt fra. Er du enig i den vurdering din medarbejder har gjort sig? Hvis ja, så er der ikke noget at være irriteret over vel?
- Er det et generelt mønster, at du er irriteret, så er du nødt til at kigge på dig selv. For så har du brug for selv at blive skarp på dine prioriteter, få mere overskud og lære at eje dit nej.
Vil du styrke dit personlige lederskab?
Sidder du og får lyst til at blive stærk i dit personlige lederskab og få mere overskud og overblik så kører jeg et populært ledelsesudviklingsforløb. Her kombinerer jeg min specialiserede viden indenfor ledelse, talenter og personlig udvikling i et forløb, hvor vi både arbejder med at få hele dit potentiale i spil og booste din arbejdsglæde og passion.
Lyder det som noget for dig – så læs mere om mit ledelsesforløb her.