Bliv angsten for at fejle kvit

Mange ledere anser det som et tabu, hvis de begår en fejl, og andre bliver sure på dem. Men det gælder i stedet om, at trække læringen ud af det. For selvom du ikke umiddelbart ”vinder”, så lærer du, og lige så snart du lærer noget – så vinder du faktisk endnu mere, fordi du bliver klogere.

Lad os taget et eksempel til at starte med. Du har gjort eller sagt noget til en medarbejder til et møde, som har resulteret i, at flere er blevet sure. I stedet for at tænke de kan ikke lide mig, eller har mistet tilliden til mig, så brug dit lærende mindset og gå på opdagelse i, hvad der er på spil, ved fx at spørge: ”Jeg vil gerne blive klogere på hvad det er, I reagerer på. Fortæl mig, hvordan I oplever det?”

Det er vigtigt at huske på, at det ikke handler om, at du er forkert, men om at de gode intentioner, som du har haft, har fået et andet udfald, end forventet, og derfor er det tid til at rekalibrere og finde ud af, hvad næste skridt skal være.

Du skal derfor øve dig i at afkode, hvad der er brug for og nyde friheden ved ikke at tage det personligt. Det handler nemlig sjældent om dig, men i langt højere grad om prioriteringen af arbejdsopgaverne, forventningerne eller noget helt tredje.

Ved at tilgå situationen med det lærende mindset og være nysgerrig på, hvad der er på spil, bliver du klogere på, hvad dine medarbejdere har brug for, og hvordan du dermed kan lede dem endnu bedre.

Revurder situation og kend dine signaler

Jeg har selv oplevet at gå fra en oplevelse, hvor jeg bestemt ikke “vandt” følte mig succesfuld. Men ved at spørge mig selv, hvad jeg havde lært og forstørre det, endte jeg med at lære så meget, at jeg faktisk vandt alligevel. Ja det kan lade sig gøre – at begå fejl og bevare både det gode humør og selvværd ved at blive klogere i dybden.

Jeg var kommet til at sige ja til et samarbejde for hurtigt. På trods af at jeg ikke havde en god mavefornemmelse. Mit ønske om at ville det var større end min vilje til at gå glip. Det viste sig dog forholdsvis hurtigt at min første indskydelse holdt stik. I stedet for blindt at knokle mig igennem det, tog jeg lederskab for situationen. Vi tog en timeout og fik forventningsafstemt vores samarbejde, med det resultat, at vi opløste det.

Det var ikke fedt og udefra set kunne det betragtes som en fiasko, men resultatet blev, at jeg vandt min egen selvrespekt, og øget bevidsthed om, at jeg er nødt til at respektere min fornemmelse og være tro mod den fra start. Det blev en meget værdifuld læring.

Jeg tror på, at det er vigtigt, at vi bliver fortrolige med vores egne signaler og lærer at respektere dem, eftersom det koster os alle dyrt, når vi giver køb på vores integritet og træder over vores værdier. Det er den eneste måde, vi kan lede os selv mere bevidst.

Undgå faldgruppe spørgsmålet

Der er et meget almindeligt læringsspørgsmål, som i virkeligheden kan have kontraproduktiv effekt, når vi stiller det midt i følelsen af fiasko, måske kender du det: ”Hvordan er det dog gået så galt?”

Alle svar på dette spørgsmål vil på dette tidspunkt bære brænde til bålet om din inkompetence og tære på dit overskud, overblik og momentum.

I stedet skal du spørge dig selv: ”Hvad kan jeg gøre for at komme videre?”, ”hvad har jeg brug for, og hvem kan hjælpe mig med det?”. Det giver dig nemlig fremdrift, håb og bedre momentum.

Når det er lykkedes, kan du så spørge sig selv:

  • Hvordan fik jeg vendt situationen? (mit gæt er at en del af svaret her handler om, at du tog personligt lederskab)
  • Hvad har jeg lært, som fremover kan hjælpe mig til at undgå xxx?
  • Hvilke af mine kompetencer trak jeg særligt på for at få løst det?
  • Hvad siger det om mig, at jeg lykkedes med det?

Når du kommer over på den anden side, kan du spørge dig selv:

  • Hvad var det, der gjorde, at jeg blev bragt i denne situation?
  • Hvad lærte jeg af det?
  • Hvad blev jeg klogere på?
  • Hvilke signaler skal jeg være opmærksom på næste gang for at kunne navigere klogere?
  • Hvilken af mine kompetencer, har særligt hjulpet mig til at kunne løse udfordringen?

Du skal altså ikke længere samle beviser på, at du er et uansvarligt og utilstrækkeligt menneske. Du skal i stedet forstørre de handlemuligheder, du har, og forstørre de muligheder din læring giver dig fremover. Det er gennem det ressourceorienterede perspektiv, at du finder trædesten til, hvad du skal gøre mere af, og det giver dit et langt større overskud, evne til nærvær og kvalificeret stillingtagen.

Vi kan lære af vores fejl – husk det!

Jeg har hørt om et mekanikerværksted, der har månedens fejl. Forstået på den måde, at de faktisk fejrer månedens fejl. Det er ikke noget, man hører så tit.

De finder ud af, hvem der har begået den største fejl i løbet af måneden. De tager selv billeder af fejlen, og den der har begået den største fejl, holder et oplæg for de andre og fortæller selve processen, og hvilke fejl de overså.

Ved at bruge denne metode så lærer alle på værkstedet præcis, hvad de skal være opmærksomme på for ikke at begå samme fejltagelse.

Denne metode kan kun lade sig gøre på en arbejdsplads, hvor der er en kultur for, at det er okay at begå fejl, og hvor man ikke bliver udstillet eller anset som en dårligere medarbejder eller leder for den sags skyld, men i stedet bliver klogere sammen.

Hvilke ringe spreder du?

Det er min erfaring, at mange efterhånden har et lærende mindset udadtil, men til gengæld har de en meget hård dialog indadtil. Det spreder også ringe, utroværdige af slagsen. Knokleri, perfektionisme og… ja du kender det nok…

Det er dog muligt på ganske kort tid, at arbejde med at ændre dit mindset til det lærende, slutte fred med frygten for at begå fejl, at blive afsløret i dit bluffe og bekymringen for ikke kunne leve op til andres forventninger.

Et stærkt personligt lederskab medfører nemlig en helt anden lethed i dit lederskab, der såvel privat som professionelt og spreder markant andre, opløftende og produktive ringe, fordi du så er en autentisk rollemodel i fuld integritet og styrke, der inspirerer andre til at være det samme.

Hvis du vil lave den transformation, så kan du komme med på mit næste lederudviklingsforløb, der hjælper dig med på kort tid, at kommet til at stå stærkt i dig selv.

Læs mere her og kontakt mig for en uforpligtende personlig optagelsessamtale.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Gennembrud

Det er kun muligt at tilmelde sig Gennembrud efter en optagelsessamtale med Cecilie Gredal.

 

Der er begrænsede pladser på uddannelsens eksklusive små hold, og samtalen sikrer os, at du er et match til holdet.

Visdom

Det er kun muligt at tilmelde sig Visdom efter en optagelsessamtale med Cecilie Gredal.

 

Der er begrænsede pladser på uddannelsens eksklusive små hold, og samtalen sikrer os, at du er et match til holdet.

Mestring

Det er kun muligt at tilmelde sig Mestring efter en optagelsessamtale med Cecilie Gredal.

 

Der er begrænsede pladser på uddannelsens eksklusive små hold, og samtalen sikrer os, at du er et match til holdet.

Leader(R)evolution

Det er kun muligt at tilmelde sig lederuddannelsen efter en optagelsessamtale med Cecilie Gredal.

 

Der er begrænsede pladser på uddannelsens eksklusive små hold, og samtalen sikrer os, at du er et match til holdet.

Teamforløb

Jeg vil gerne høre mere omkring et teamforløb hos Cecilie.

Få værktøjerne til at forandre verden med dit lederskab

Få gamechangende inspiration og indsigt, så du kan tage dit lederskab til næste niveau – direkte i din indbakke.